Emoties

Als kind zou je van je ouders moeten leren hoe je met emoties om moet gaan. Als je ouders hebt (gehad) die zelf niet wisten hoe ze hun emoties kunnen (konden) regelen, dan is dat niet gelukt. Je reageert op de manier waarop je hebt gezien dat je ouders op hun emoties reageren.

Een emotie die de meeste van ons niet hebben leren uiten is boosheid en in heftige situaties misschien zelfs wel woede. Je bent geconditioneerd om te geloven dat boosheid verkeerd is, of dat je er bang voor moet zijn. Misschien herken je de opmerkingen: “je hebt je moeder heel boos gemaakt”, of “nu heel snel naar boven en kom maar terug als je afgekoeld bent”.

Of je hebt jouw ouders zelf boos gezien, waarbij ze gingen schreeuwen, schelden, de ander negeren, zwijgen of dichtslaan. Hierdoor weet je niet hoe jij je bij jouw boosheid aanwezig kunt zijn. Je hebt niet geleerd om boosheid te ervaren en te kunnen inzien wat deze emotie jou wil vertellen.

Vaak komt deze emotie je vertellen dat je over je grenzen hebt laten gaan, of dat je jezelf verraden hebt. Omdat je niet geleerd hebt woede te regelen, ga je in de overlevingsmodus als er iets voorvalt. Je gaat misschien in de aanval omdat je lichaam denkt dat er echt gevaar dreigt. Denk aan de vecht-, vlucht-, bevries modus.

Omdat deze overlevingsmodus erg primitief is en reactief, is het belangrijk dat je gaat leren om je emoties te reguleren. Jij bent namelijk zelf verantwoordelijk voor alles wat je voelt, niet de ander.

Toch is emotie Boos niet erg als je dat ervaart. Je boosheid juist laten gaan, laten uiten is heel gezond! Opgekropte woede maakt je namelijk ziek. Maar wat als je dus niet geleerd hebt om boosheid te uiten? Wil je het liever niet, wil je het verbergen, wil je het misschien vermijden? Of heb je ooit iets gezien van een ander die zo boos was, dat de uiting te erg was en dat je het daardoor zelf niet durft?

Je kunt jezelf aanleren om deze negatieve gevoelens wel te uiten.  Boosheid is er namelijk met een ​​reden, dus ervaar het in plaats van je ertegen te verzetten. En misschien ben je verrast, over wat het je laat inzien.

Krop het niet op!

Hoe kun je emoties gezond uiten?

Praat met een vriend of vriendin.
Het beste kun je de ander vooraf vertellen dat je de ander wil gebruiken om je woede te uiten. Dat zorgt ervoor dat de ander niet schrikt, als je even helemaal los gaat. Als je dit doet, laat jezelf dan ook echt helemaal gaan en hou je niet in, het lucht ontzetten op. Zorg er wel voor dat je dit niet blijft herhalen over hetzelfde onderwerp, je moet niet door blijven gaan. Als je steeds weer op hetzelfde ding terugkomt, is dat niet goed is voor je geest en lichaam. Dus ventileer je boosheid en laat het daarna los.

Schrijf een brief aan de persoon waar je boos op bent.
Het kan nuttig zijn om je gevoel op papier te zetten. Als je alles hebt opgeschreven, stopt meestal het met malen in je lichaam en ronddraaien in je gedachten.

Dus pak een pen en papier en schrijf alles achter elkaar op. Je gaat geen woorden nuanceren of zoeken; schrijf he zoals het komt. Scheldwoorden, grove taal, alles. Je zult als de woede gezakt is blij zijn dat je in die staat geen domme dingen hebt gezegd of gedaan. De brief stuur je niet op, maar is een uitlaatklep voor jezelf.

Schreeuw.
Stap in de auto en schreeuw.
Ik stap altijd in de auto en schreeuw de longen uit mijn lijf. Misschien zijn er mensen die wat raar kijken, als ze toevallig oogcontact zoeken. Maar ik moet zeggen, ik heb dat niet eens door. Gewoon jezelf helemaal laten gaan en jezelf leeg schreeuwen. Je kunt als je thuis bent ook een kussen pakken en daar jezelf helemaal op uitleven. Zo hebben de buren in ieder geval niet het idee dat er echt iets aan de hand is.

Tennisracketmethode.
Gebruik hiervoor een kussen die bestand is tegen de kracht, waarmee je het raakt met een tennisracket. Ik heb gelezen dat mensen er ook wel een poef voor gebruiken. Sla er ongegeneerd op los en laat al je woede gaan. Als je even pauzeert, ervaar dan goed wat dit in je lichaam doet, voel elke sensatie en visualiseer dat de woede je lichaam verlaat.

Praat het op een gezonde manier uit.
Je gaat niet wijzen of schelden, het is de bedoeling dat je kwetsbaar aangeeft wat je niet bevalt en dat je dingen wil uitpraten en oplossen. Om hier toe in staat te zijn, moet je misschien wel eerst een methode van hierboven uitvoeren, om rustig genoeg te zijn. Als je eenmaal weet hoe je jouw boosheid op een gezonde kunt regelen, dan zul je merken dat het steeds makkelijker gaat. Het zal je ook verbazen hoe snel jij jezelf fysiek beter gaat voelen.

En als je dan helemaal bekoeld bent is er misschien ruimte voor een excuus om de band weer te herstellen.

Auteur: Madeleine van Mourik.