Sta jij energetisch open?

Volwassenen of kinderen welke hoogsensitief of hooggevoeligheid zijn hebben vaak moeite om zichzelf staande te houden in hun omgeving. Dit komt omdat ze energetisch zo ‘open’ zijn dat ze teveel indrukken van hun omgeving krijgen en veel energie kwijtraken aan de omgeving.

De volgende oefeningen helpen je om ‘minder’ last te hebben van deze ‘openheid’.

1. De verticale energie stroom

Ons lichaam heeft via het kruinchakra op je hoofd een verbinding met de Kosmos en via het basischakra en de voetchakra’s een verbinding met de Aarde.

1a. Het Kruinchakra

Indien het kruinchakra te ver open staat, krijg je teveel energie uit de Kosmos welke je systeem niet kan verwerken. Daarnaast gaat je energie ook ‘omhoog’ uit je lichaam, zeker als je iets niet leuk of spannend vind. Een van de volgende symptomen kunnen zich dan voordoen:

– Je niet of moeilijk kunnen concentreren

– Veel ideeën hebben maar niets echt gaan doen

– Met veel dingen bezig zijn maar niets kunnen afmaken

– Het gevoel een band om je hoofd te hebben

– Ernstige hoofdpijn aanvallen

– Je depressief voelen

– Stemmen horen in je hoofd

– Altijd koude voeten

Indien je Kruinchakra te wijd open staat dan kriebelt het midden op je hoofd, je hebt het gevoel alsof er zandkorreltjes liggen en je zit vaak ook met je handen te kriebelen op je hoofd.

De volgende Kruinchakra oefening helpt je om je kruinchakra dicht te zetten:

Visualiseer een lotusbloem op je hoofd en laat de blaadjes daarvan dichtgaan. (je kunt ook een kraan visualiseren boven je hoofd en deze dichtdraaien). Het kriebelen zal altijd direct verminderen.

Deze oefening doe je elke keer als je het voelt kriebelen, dus in het begin meerdere malen per dag, na een 2-tal weken neemt het kruinchakra automatisch de ‘juiste’ stand aan en hoef je dit niet meer te doen.

1b. De Aarding

Energie welke via ons hoofd binnenkomt moet ook de aarde in kunnen stromen. Daarnaast is een goede ‘aarding’ nodig om energetische afvalstoffen af te voeren naar de aarde en om vanuit de aarde energie op te kunnen nemen.

Bij een slechte aarding kunnen de volgende symptomen zich voordoen:

– Je heb moeite om je voeten op de grond te laten staan

– Ernstige kloven in de hakken

– Vaak koude voeten

– ’s Nachts kramp in de kuiten

– Knieklachten

Aardingsoefeningen zijn voor iedereen goed om te doen, te veel geaard zijn komt nauwelijks voor. Omdat hooggevoelige mensen vaak ‘hoog’ in hun energie zitten, hebben ze moeite om de oefening succesvol te laten zijn. Daarom adviseer ik altijd de volgende aardingsoefening:

– Ga ontspannen zitten en sluit eventueel je ogen.

– Ga met je aandacht naar je ademhaling, voel hoe je in- en uitademt en de ademstroom in- en uit je lichaam gaat.

– Ga daarna met je aandacht naar je buik. Leg een hand op je (onder-)buik en voel de warmte. Terwijl je aandacht zo naar beneden gaat, gaat ook de energie al naar beneden.

– Vervolgens ga je met je aandacht naar je linkervoet: visualiseer dat er een bloem onder je voet zit welke opengaat en laat worteltjes de grond in groeien, denk ook aan de zijtakjes.

– Daarna doe je hetzelfde met de rechtervoet. Hoogsensitieve personen kunnen hun linkerkant (emotionele kant) vaak beter aarden dan hun rechterkant (mentale kant), vandaar deze volgorde.

– Indien je goed geaard bent, dan voel je een stroom energie in of uit je benen stromen, de richting is niet belangrijk. Of je voelt je voeten erg tintelen. Soms ervaar je dat je met magneten vastgeplakt zit aan de grond. Blijf dan ook even zitten tot het minder wordt

Deze oefening doe je ’s morgens als je opstaat en vervolgens herhaal je dat een aantal keren per dag. Tijdens het ontbijt, als je even zit om koffie te drinken etc. En als laatste natuurlijk voor het slapen gaan.

Hoe vaker je dit doet, des te makkelijker het gaat. Na verloop van tijd hoef je alleen maar aan je voeten te denken en ze gaan al beter aarden. Je controleert dan nog enkel of je geaard bent, of warme voeten hebt, en vervolgens door deze aandacht voor je voeten verbeterd al de aarding.